20 de ani de închisoare pentru șoferul gorjean care a omorât o familie de spanioli

20 de ani de închisoare a primit Ion Sporici, șoferul gorjean care a produs un accident pe Hula Bradului, în decembrie anul trecut, accident în care au murit patru cetățeni spanioli, membri ai aceleiași familii. 

Șoferul se afla într-o stare avansată de oboseală, după ce a condus neîntrerupt din Germnia,  oboseală care l-a făcut să ațipească de mai multe ori la volan. Mai mult, acesta avea un stil de condus agresiv, cu depășiri „la limită”. A făcut chiar și un alt accident înaintea celui în care a provocat moartea a patru persoane, un cuplu de spanioli din Gran Canaria și fiicele lor în vârstă de 21 și 15 ani.

Prin decizia luată vineri, 9 septembrie, instanța Tribunalului Sibiu îl condamnă pe Ion Sporici la o pedeapsă de 20 de ani de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de omor calificat. Sentința nu este definitivă, inculpatul având drept de apel în termen de 10 zile.

Potrivit sentinței publicată pe portalul instanței sibiene, nouă cetățeni spanioli s-au constituit drept parte civilă în proces și au cerut daune morale. Judecătorii au obligat societatea de asigurare a inculpatului la plata a peste 800 de mii de euro, bani care sunt împărțiți astfel: 

– părţii civile D V C M D C suma de 200.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile E R S suma de 150.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile O R S , suma de 150.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile F Ro R, prin reprezentant E R S, suma de 100.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

– părţii civile R R L D, suma de 50.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

– părţii civile R R Se , suma de 50.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile R R N, suma de 50.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile I S R suma de 50.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale; 

-părţii civile C R Q, suma de 50.000 euro cu titlu de despăgubiri pentru daunele morale suferite, respectiv echivalentul în lei de la data plății reprezentând daune morale.

Șoferul vinovat a cerut în instanță schimbarea încadrării juridice din infracțiunea de omor calificat, în cea de ucidere din culpă. Instanța a respins cererea, în ședința din 26 iulie 2023.

„În cauză au fost efectuate iniţial cercetări de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sibiu sub aspectul infracţiunii de ucidere din culpă, dosarul fiind preluat în data de 7 decembrie 2022 de Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu. Apreciind în baza elementelor obiective ale cauzei că fapta săvârşită constituie infracţiunea de omor, procurorul criminalist a dispus schimbarea încadrării juridice din infracţiunea de ucidere din culpă în infracţiunea de omor calificat comis asupra a două sau mai multe persoane”, anunțau la finele anului trecut procurorii.

Avocatul inculpatului a argumentat că rezultatul accidentului rutier din data de 4 decembrie 2022 este regretabil, însă consideră că fapta pentru care acesta este trimis în judecată ar trebuie să fie ucidere din culpă și nu omor calificat, pentru a lipsit intenția de a face accident, prin „simplul fapt că nu cunoștea drumul și a intrat pe contrasens, ceea ce a dus la decesul persoanelor din celălat autoturism”.

Instanţa a reținut însă că toate probele administrate în cursul procesului penal susțin în continuare suspiciunea rezonabilă că inculpatul ar fi săvârșit infracțiunea de care este acuzat cu forma de vinovăție a intenției directe. Judecătorul a luat în considerare că șoferul de 63 de ani și-a asumat și a acceptat posibilitatea producerii unui eveniment rutier cu consecințe fatale atât pentru el, cât și pentru alți participanți la trafic.

„Inculpatul a recunoscut că se afla într-o stare «foarte, foarte mare de oboseală», că nu cunoștea traseul, că nu era obișnuit să conducă pe parcursul mai multor ore, că a mai ațipit de mai multe ori în timp ce conducea, că a mai avut incidente pe parcursul drumului şi chiar acceptat producerea unui incident manifestând o atitudine de indiferență cu privire la acesta, sperând că nu se va mai produce vreun accident rutier. (…) Rezultă suspiciunea rezonabilă că faptele de care este acuzat inculpatul se circumscriu infracțiunii de omor calificat, prev. de art. 189 alin. 1 lit. f din C.pen. şi nu ucidere din culpă întrucât, acesta a acționat cu forma de vinovăție a intenției indirecte, în sensul că a prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier, ca rezultat al acțiunilor sale și, chiar dacă nu l-a urmărit, a acceptat producerea acestui rezultat,” se arată în hotărârea instanței.

Instanța a respins astfel cererea formulată de către Sporici de schimbare a încadrării juridice din infracțiunea de omor calificat, în infracțiunea de ucidere din culpă.

La volanul unui BMW seria 5, bărbatul de 63 de ani conducea cu o viteză de 128 km/h într-o zonă cu limită de 50, iar Dacia condusă din sens opus (cea în care se afla familia de spanioli) rula cu 40 de km/h. 

Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori și consultat de Turnul Sfatului, Ion Sporici, venea din Germania și a condus continuu, fără timp de odihnă, cel puțin o zi și jumătate înainte de a provoca accidentul mortal. Potrivit propriilor declarații, pentru a sta streaz, dădea cu capul de tetieră, deschidea geamul și punea muzica la maxim.

Deși starea accentuată de oboseală l-a dus pe Sporici chiar și în situația de a ațipi la volan și de a lovi un parapet, cu câteva ore înainte de accidentul de pe Hula Bradului, șoferul vinovat nu s-a gândit să se oprească pentru a se odihni, relatează procurorii care au anchetat cazul. Aceștia arată că incidentul de dinaintea tragediei „i-a surescitat comportamentul, acesta intrând într-o stare de transă, de conștiență modificată”.

„Dacă mă lua somnul, simțeam și mă controlam. Dădeam cu capul de tetieră sau deschideam geamul sau dădeam muzica la maxim și fredonam. De asemenea, aveam o mantră pe care o fredonam și care consideram că mă ajută, mă protejează și mă duce în siguranță până la destinație,” potrivit declarației din 7 decembrie 2022 a inculpatului.

Tele3