Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o schimbare majoră în sistemul educațional românesc, odată cu adoptarea noilor planuri-cadru pentru liceu. Acesta susține că este mai eficient să se predea mai puțin, dar relevant, decât mult și prost.
Conținuturi aerisite și relevante, noul obiectiv
Daniel David a subliniat, în cadrul „Forumului național al bunelor practici în educație”, că după stabilirea planurilor-cadru se va lucra la programe și conținuturi noi. Acestea vor trebui să fie mai clare, mai aerisite și direct aplicabile în viața reală. Cel puțin 25% din ore vor fi dedicate activităților alternative: consolidare, aplicații și remedieri pentru elevii care rămân în urmă.
„Mai bine mai puțin, dar relevant și bine”
Mesajul central transmis de ministru este clar: „Este mai bine să predai mai puțin, dar relevant și bine, decât mai mult, dar irelevant și prost.” Această abordare vine ca reacție la rezultatele slabe ale României în testele internaționale, cum ar fi PISA, unde elevii nu reușesc să aplice cunoștințele dobândite în viața de zi cu zi.
Profesori din preuniversitar și universitar vor lucra împreună
Daniel David a anunțat că în elaborarea conținuturilor vor fi implicate echipe mixte formate din profesori din învățământul preuniversitar și universitar. Scopul este ca noile programe să creeze punți între liceu și universitate, astfel încât elevii să fie mai bine pregătiți pentru învățământul superior.
Manuale noi, adaptate conținutului modern
Ministrul a vorbit și despre necesitatea regândirii manualelor. Acestea vor fi adaptate noilor programe și vor îmbina varianta tipărită cu soluții digitale interactive. Se dorește includerea de exerciții online, jocuri educaționale și elemente de inteligență artificială. Modelele vor fi inspirate din două-trei țări europene cu performanțe ridicate în educație.
Obiectiv: legătura dintre școală și viața reală
Una dintre problemele sistemice pe care Daniel David dorește să le elimine este lipsa de aplicabilitate a competențelor învățate. Elevii trebuie să poată folosi în mod concret ceea ce învață. Reforma vizează reducerea conținuturilor inutile și centrarea învățării pe competențe utile și pe gândirea critică.
Concluzie: Educația se schimbă cu pași mici, dar siguri
Schimbările anunțate de Daniel David marchează o nouă direcție pentru educația românească: mai puțin accent pe volum și mai mult pe calitate și relevanță. Va fi un proces dificil, dar esențial pentru a forma elevi adaptați vremurilor actuale.
„Mai multe informații despre noile planuri-cadru pot fi consultate pe site-ul oficial al Ministerului Educației.”