Doi piloți Ethiopian Airlines au adormit în timp ce efectuau un zbor din Khartoum din Sudan până în capitala Etiopiei Addis Abeba și au ratat aterizarea.
Datele obținute de site-ul web indică faptul că aeronava naviga la 37.000 de picioare cu pilot automat când nu a reușit să coboare pe Aeroportul Internațional Addis Abeba Bole, destinația sa programată, pe 15 august.
Aparent, controlul traficului aerian nu a putut ajunge la echipaj, deși a făcut mai multe încercări de contact. Cu toate acestea, a fost declanșată o alarmă când avionul a depășit pista și a continuat de-a lungul rutei.
Aeronava a început ulterior să coboare, aterind în siguranță aproximativ 25 de minute mai târziu.
Datele ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) arată că aeronava survolează pista, înainte de a începe coborârea și manevrarea pentru o altă abordare.
„Am primit un raport care indică numărul zborului etiopian ET343 pe ruta Khartoum către Addis Abeba și-a pierdut temporar comunicarea cu Controlul traficului aerian din Addis Abeba pe 15 august 2022”, se arată într-un comunicat emis vineri de Ethiopian Airlines.
„Zborul a aterizat ulterior în siguranță după ce comunicarea a fost restabilită. Echipajul în cauză a fost scos din operațiune în așteptarea unei investigații suplimentare.
“Se vor lua măsuri corective adecvate pe baza rezultatului investigației. Siguranța a fost întotdeauna și va continua să fie prima noastră prioritate”, se arată în comunicat.
De atunci, analistul de aviație Alex Macheras a apelat pe Twitter pentru a-și exprima șocul față de „incidentul profund îngrijorător”, despre care el sugerează că ar fi putut fi rezultatul epuizării pilotului.
„Oboseala pilotului nu este nimic nou și continuă să reprezinte una dintre cele mai importante amenințări la adresa siguranței aeriene – la nivel internațional”, a scris el pe Twitter joi.
Raportul vine la doar câteva luni după ce piloții de la Southwest Airlines și Delta Air Lines i-au avertizat pe directorii companiilor aeriene că epuizarea piloților este în creștere și i-au îndemnat să trateze oboseala și greșelile rezultate ca pe un risc pentru siguranță.
„Oboseala, atât acută, cât și cumulativă, a devenit amenințarea numărul unu pentru siguranța Southwest Airlines”, a declarat Southwest Airlines Pilots Association, sau SWAPA, directorilor companiei aeriene într-o scrisoare din aprilie.
Potrivit scrisorii, cererea în creștere pentru călătorii aeriene, pe măsură ce industria începe să revină din cauza pandemiei de Covid-19, iar haosul de anulare cauzat de vremea severă a fost printre motivele creșterii epuizării piloților.
În mai, ziarul italian Repubblica a raportat că un pilot ITA a fost concediat după ce „a adormit” în timpul unui zbor între New York și Roma.
S-a spus că copilotul făcea o „odihnă autorizată” în acel moment, ceea ce a făcut ca Airbus A330 să piardă comunicarea cu controlul traficului aerian timp de zece minute, potrivit raportului.